Cara bermain congkak dan aturan dalam bermain congkak

Cara bermain congkak dan aturan dalam bermain congkak Pihak lawan mengambil giliran melanjutkan permainan sampai buahnya ...

Loading...
A+ A-

Cara bermain congkak dan aturan dalam bermain congkak


  • Pihak lawan mengambil giliran melanjutkan permainan sampai buahnya mati. Seumpamanya buah paling akhir jatuh didalam rumah sendiri, pemain bisa melanjutkan permainan dengan mengambil buah yang ada banyak di mana-mana kampung sendiri. Seumpamanya buah paling akhir jatuh di kampung kosong pihak lawan, jadi permainan itu mati di situ sahaja serta pihak lawan bisa memulakan permainan selanjutnya sampai mati.
  • Seumpamanya tak ada sebarang buah di kampung pemain meskipun giliran ada dipihaknya, jadi giliran untuk menggerakkan buah bakal beralih pada pihak lawan.
  • Sesudah tamat pusingan pertama, tiap-tiap pemain isi awal mulanya kampung dengan buah congkak apabila ada kampung yang kurang buah, ia dikira 'terbakar'. Kampung ini tak bisa di isi jika bermain pada pusingan yang ke-2, ketiga dan sebagainya sampai pihak lawan mengakui kalah.
  • Diakhir permainan, buah congkak disangka dari rumah semasing. Pemenang yaitu yang mempunyai buah congkak paling banyak. Seumpamanya jumlah buah congkak sama banyak, jadi pemain dengan jumlah kampung terbakar paling banyak disangka kalah.
  • Related

    UPDATE 8071699195347596820

    Post a Comment

    Hot in week

    Comments

    Tag cloud

    item